Pages

Saturday, 29 October 2011

Derma Darah...mahu atau tidak

Salam...
Hari ini terlintas diri ini untuk berkata akan sesuatu yang tajuknya hanya biasa2 sahaja...
Derma darah...macam2 reaksi yang aku dengar n terima...
ada yang positif, negatif dan juga terawang2..
kalau yang positif: eh jomlah...best...
yang negatif pulak: x sakit ke? x naklah...
yang terawang2: emmmm.....

sebenarnya semua ini pandangan masing2... setiap org ada sebab yang tersendiri...terpulanglah pada anda...
bagi yang rasa bertanggungjawab untuk membantu org yg amat memerlukan darah...pasti akan menyahut cabaran ini dgn hati yang ikhlas...kerana Allah...
biar sakit asalkan diri ini mampu untuk menyumbang sesuatu...untuk bangsa, agama dan negara....
bagi yang tidak mahu...terserlahlah pada diri anda....
kerana ini bukanlah dosa jika tak memberi menyumbang...
tapi fikirkanlah jika anda ditempat yang amat memerlukan darah...tapi tiada yang mahu menolong...
waktu itu baru anda tahu akan karma kehidupan...

seperti pemerhatian yang diri ini lihat....rata2 penyumbang terbanyak adalah bangsa cina...
jadi kita yang islam ini kenapa tidak mahu menyahut dan membantu yang memerlukan....mungkin dari segi kewangan, kita x mampu...jadi bantulah dari segi lain....

maka bagi yang layak untuk menderma...silalah menderma di hospital atau di kempen2 derma darah....
jika kita hanya fikir sakit yang tak seberapa itu....malulah terhadap diri sendiri....jika pengorbanan yang kecil ini tak kita mampu untuk lakukan...bagaimana jika peperangan melanda? lagi sakit jika peluru menembusi tubuh anda....fikir-fikirkanlah....

p/s: peringatan untuk diri ini dan juga pada yang makan cili ia terasa pedas....

jeng jeng jeng

Assalamualaikum...
berkurun x up date blog ni...kihkihkih...
ini adalah kerana apabila kemalasan tlh melawat diri ini..
dulu2....kak zeila...
skrg pulak...hehehehehe...mcm rasanya nak komen ttg org lain pulak..
dia ni kwn kak zeila...jeng jeng jeng...
sapekah orgnye...
orgnya kali ni berbeza dari kak zeila...dia yg tinggi sekali....kurus sekali....dia juga dikenali sbg mak lang.....
mak lang.....mak lang saha...hehehehehee

amatlah disukai oleh teman ni nak mengacau si mak lang...best sangat...kihkihkih....
mak lang ape khabar? sihat? heheheehe..
orgnye tinggi lampai serta kurus.... bawa motor punyelah laju...tapi best...matanya yg bulat2...klu dia membesarkan matanya, amatlah digeruni...kihkihkih....jgn marah saha....
dulu2 kte x kenai dgn dia ni....mcm x mesra alam punye org...tapi lps bergaul mesra dgn tuan punye bdn...ceh...dua kali lima mcm aku gak.....blh melawak same2.....
ckp je nak minta tlg..orait saje..
lagi satu suke tngk pengorbanan saha...amatlah mementingkan family especially cik jeriah...
hari tu tanya nak gi mana pagi2 ni....
lps tu saha menjawab...nak gi hantar mak gi pasar...
wah....terkesima beta ni....mmg saha seorg anak yg bertanggungjawab....

saha ada anak sedare...aiman namanye...aiman panggil saha mak lang....
heheehehe...sesangatlah comel si aiman ni....
best sekali bila balik rumah saha...terutama sekali keropok lekor...sangatlah sedap....lepas tu laksa yg cik jeriah buat sangatlah sedap.......bilalah dapat makan lagi....
apa lagi tntg saha yg blh dikongsi...
ha.....seorg yg tinggi usahanya....
senang klu nak minta tlg.....
suke gelak hihihihi..;ebih kurang mcm tulah dia gelak....
klu pergi bilik dia seronok pau makanan saha...kesian saha....hehehheehe...
lg satu saha dikenali sbg ratu kerongsang...kihkihkih...betul x saha?
oklah setakat ni jelah...jgn marah saha.....

saha@ FAMACHA

Thursday, 11 August 2011

                                                                   Hayatilah maksudnya...

Monday, 8 August 2011

GeNaP 1 mIngGu 1 hArI

Hari ni mood x berapa nak timbul....x tahu kenapa....
tapi kehidupan mesti diteruskan... ku rasakan hanya jasad disini tapi hatiku entah ke mana...
hari ni genap 1 minggu 1 hari aku berpuasa di Terengganu
ya... aku dah tahu mengapa...

hatiku mula memberontak...
tapi aku tetap menafikan ia agar aku terus mampu bertahan lagi
hatiku mula sayu dan pilu...
setiap saat ia makin pilu menikam jiwa...
makin perit ketika aku bersahur dan berbuka...

Aku bersyukur kerana masih ada seorang teman yang berjuang sepertiku disini...
kami sama2 merasainya, melaluinya, menghadapinya dan mengharunginya
masing2 cuba menyembunyikan perasaan pilu itu...
tetapi kadang2 terluah jua perasaan itu...
kerna manusia saling bergantungan untuk memikul lumrah dunia ini...
agar terus bertahan...


Sunday, 7 August 2011

eDisI pErTaMA

Assalamualaikum....
Baiklah seperti yang telah teman janjikan dahulu kala.... orang pertama yang akan menjadi topik perbualan adalah bermula dengan huruf N...Almaklumlah...dalam kelas tu ramai yang namanya bermula dengan huruf N...
Jeng...jeng...jeng....
Teman bagi clue dulu....macam blue's clue (dah lama tak tengok kartun tu...ish2...teringin pulak rasanya nak tengok kartun tu semula...)
Ciri2 empunye badan:-
a) Handset dia colour hitam....
b) Orangnya suka tersenyum...
c) Dia ada kasut warna pink...
d) Kasutnya tu saiz 5....
aha.....dapat teka x sape orangnye (bg budak kelaslah)...atau masih samar2....

baiklah klu saya cakap yang satu ni...mesti yang kenal dia dapat teka....
Orangnya paling kecik n comel dalam kelas......
Insannya adalah dipanggil Kak Zeila......
eh tapi kenapa bukan namanya mula dgn huruf N? Sebab musababnya nama sebetoinya Kak Zeila ni start huruf N...tapi x saya ni x nak publish nama betul...albahaya....

Baiklah....kita straight 2 d point.
Ape pandangan saya terhadap yang sorang ni?
Kalau x kenal kak zeila ni...conpom orang cakap...alahai comelnya dia...pandainya cakap...pandai amik hati org lain...ayu je...(ish, klu kak zeila baca ni mesti dia x abih perasan ni)...macam2 lagilah yang positip...
tapi klu lepas kenal dia, lagi terperanjat...nak tau kenapa...sebab...sebbnya.....x de ape2...saje je....
Kak zeila ni x kiralah orang kenal dia atau x, sama je baiknya....
klu saya pandang dia je...mesti teringat kat mak teman... almaklumlah dengan gaya keibuan dia...(wah...nampak gayanya kak zeila dah boleh kawin ni...i tunggu tau u punye nasi minyak...)

Orangnya kelakar gak...pandai takel hati orang lain....walaupun saiznya yg kecik, tapi ade lesen moto n kete...bila pandang dia dgn kenderaan, terdetik dalam hati...aish boleh bawak ke ni...tapi u all...bila tengok dia bawa...perghhhh...berdesup jantung rasanya nak gugor. bukan main lagi mcm pro dia bawa...tu lah u, jgn pandang sebelah mata... selain tu dia pandai gak bagi nasihat...klu kteorg ni memerlukan punca nasihat, bolehlah menghubungi cik ila ni... eh...boleh dikitar semula ayat2 dia... klu x caye...u cuba sendiri...

lagi tu kak zeila ni "light bone"...tu bak kata org puteh.. klu org melayu cakap...."ringan tulang"...
klu kte minta tolong, orait sesaje... entah bila dia nak cakap x orait...
lepas tu dia hati yang cekal....apa2 dugaan yg datang dia tetap tabah menghadapinya tanpa menyalahi org lain...I tabik roller coster kat u. Tulah sampai sekarang, kekuatan dia tu, teman serap sikit n masukkan kedalam diri ni...Suka sangat dengan ketabahan dia...Saranghae Kak Zeila.... mak teman pon suka kat dia...
Kak zeila ni pon bertanggung jawab orgnye.... klu bg kerje tu...perfect..on time... tu yang makin mendalam cinta I kat U....
Ha....lagi satu kak zeila senang dibawa bergurau...sebab dia pon sekepala dgn kte org....
walau kecik orgnye, tapi berjiwa cekal...
klu nak tau lebih lanjut...kenalah berkenalan sendiri dgn owner.... sebab lain org lain penilaian.... tapi itulah jujur dari hati ini mengenai Kak Zeila...

Kak Zeila, walau apa dugaan yang mendatang.... ku tahu kau tabah menghadapinya....jangan henti berjuang walau kau penat.... sandarlah di bahuku jika kau mahu berehat sebentar... setelah itu, teruskanlah perjuanganmu yang suci itu.... kerna ku tahu kau mampu lakukannya....
                       (souce:http://www.google.com.my/imgres?imgurl=http://27.media.tumblr.com)

Friday, 5 August 2011

Pandangan Ku Terhadap Kawan Kelas Ku

Ehm...ehm....testing..testing...
ok nampaknya.... baiklah kali ni saya terpanggil untuk membuat satu cerita tentang bebudak kelas animal science batch pertama....
nak dikatakan satu kisah tu, bukanlah pulak...tapi nak memperkenalkan diaorg pada pembaca2 sekalian....
tapi karangan kali ini ada siri2... ate, mane boleh teman siapkan sekali guih... oleh itu...nantikan siri2 itu...
untuk menjadikan lebih suspen....orang pertama yang akan saya terangkan adalah bermula dengan hurup N.....
hahaha...sapakah dia...TUNGGU.....

Thursday, 4 August 2011

Just For U


Lirik Lagu Pujaan Hati – Kangen Band
Hei pujaan hati apa kabarmu
Ku harap kau baik-baik saja
Pujaan hati andai kau tahu
Ku sangat mencintai dirimu

Hei pujaan hati setiap malam
Aku berdoa kepada sang Tuhan
Berharap cintaku jadi kenyataan
Agar ku tenang meniti kehidupan

* Hei pujaan hati, pujaan hati
Pujaan hati, pujaan hati

reff:
Mengapa kau tak membalas cintaku
Mengapa engkau abaikan rasaku
Ataukah mungkin hatimu membeku
Hingga kau tak pernah pedulikan aku

Cobalah mengerti keadaanku
Dan cobalah pahami keinginanku
Ku ingin engkau menjadi milikku
Lengkapi jalan cerita hidupku

Hei pujaan hati, pujaan hati

Hei pujaan hati setiap malam
Aku berdoa kepada sang Tuhan
Berharap cintaku jadi kenyataan
Agar ku tenang meniti kehidupan

repeat *, reff
(source from=http://liriklagu.web.id/kangen-band/pujaan-hati-kangen-band/)

I dedicate this song to my little friend, Yaya...
Hope you love it... I know this song lead you a thousand of "question" in your mind...(hehehe...i know something)
But I admit, you are tougher than your appearance...
You had through a cargo of challenge and difficult time...
As time leaves, you face a mountain of problem with a smile...
Cause you does  not want your friend to be worried with your problem...
Such "a happy go lucky" person...

Gambar

Gambar

kElabu bijik mate ni...

uih..cuaca hari ni....