Pages

Saturday, 29 October 2011

Derma Darah...mahu atau tidak

Salam...
Hari ini terlintas diri ini untuk berkata akan sesuatu yang tajuknya hanya biasa2 sahaja...
Derma darah...macam2 reaksi yang aku dengar n terima...
ada yang positif, negatif dan juga terawang2..
kalau yang positif: eh jomlah...best...
yang negatif pulak: x sakit ke? x naklah...
yang terawang2: emmmm.....

sebenarnya semua ini pandangan masing2... setiap org ada sebab yang tersendiri...terpulanglah pada anda...
bagi yang rasa bertanggungjawab untuk membantu org yg amat memerlukan darah...pasti akan menyahut cabaran ini dgn hati yang ikhlas...kerana Allah...
biar sakit asalkan diri ini mampu untuk menyumbang sesuatu...untuk bangsa, agama dan negara....
bagi yang tidak mahu...terserlahlah pada diri anda....
kerana ini bukanlah dosa jika tak memberi menyumbang...
tapi fikirkanlah jika anda ditempat yang amat memerlukan darah...tapi tiada yang mahu menolong...
waktu itu baru anda tahu akan karma kehidupan...

seperti pemerhatian yang diri ini lihat....rata2 penyumbang terbanyak adalah bangsa cina...
jadi kita yang islam ini kenapa tidak mahu menyahut dan membantu yang memerlukan....mungkin dari segi kewangan, kita x mampu...jadi bantulah dari segi lain....

maka bagi yang layak untuk menderma...silalah menderma di hospital atau di kempen2 derma darah....
jika kita hanya fikir sakit yang tak seberapa itu....malulah terhadap diri sendiri....jika pengorbanan yang kecil ini tak kita mampu untuk lakukan...bagaimana jika peperangan melanda? lagi sakit jika peluru menembusi tubuh anda....fikir-fikirkanlah....

p/s: peringatan untuk diri ini dan juga pada yang makan cili ia terasa pedas....

jeng jeng jeng

Assalamualaikum...
berkurun x up date blog ni...kihkihkih...
ini adalah kerana apabila kemalasan tlh melawat diri ini..
dulu2....kak zeila...
skrg pulak...hehehehehe...mcm rasanya nak komen ttg org lain pulak..
dia ni kwn kak zeila...jeng jeng jeng...
sapekah orgnye...
orgnya kali ni berbeza dari kak zeila...dia yg tinggi sekali....kurus sekali....dia juga dikenali sbg mak lang.....
mak lang.....mak lang saha...hehehehehee

amatlah disukai oleh teman ni nak mengacau si mak lang...best sangat...kihkihkih....
mak lang ape khabar? sihat? heheheehe..
orgnye tinggi lampai serta kurus.... bawa motor punyelah laju...tapi best...matanya yg bulat2...klu dia membesarkan matanya, amatlah digeruni...kihkihkih....jgn marah saha....
dulu2 kte x kenai dgn dia ni....mcm x mesra alam punye org...tapi lps bergaul mesra dgn tuan punye bdn...ceh...dua kali lima mcm aku gak.....blh melawak same2.....
ckp je nak minta tlg..orait saje..
lagi satu suke tngk pengorbanan saha...amatlah mementingkan family especially cik jeriah...
hari tu tanya nak gi mana pagi2 ni....
lps tu saha menjawab...nak gi hantar mak gi pasar...
wah....terkesima beta ni....mmg saha seorg anak yg bertanggungjawab....

saha ada anak sedare...aiman namanye...aiman panggil saha mak lang....
heheehehe...sesangatlah comel si aiman ni....
best sekali bila balik rumah saha...terutama sekali keropok lekor...sangatlah sedap....lepas tu laksa yg cik jeriah buat sangatlah sedap.......bilalah dapat makan lagi....
apa lagi tntg saha yg blh dikongsi...
ha.....seorg yg tinggi usahanya....
senang klu nak minta tlg.....
suke gelak hihihihi..;ebih kurang mcm tulah dia gelak....
klu pergi bilik dia seronok pau makanan saha...kesian saha....hehehheehe...
lg satu saha dikenali sbg ratu kerongsang...kihkihkih...betul x saha?
oklah setakat ni jelah...jgn marah saha.....

saha@ FAMACHA

Gambar

Gambar

kElabu bijik mate ni...

uih..cuaca hari ni....